Jak dostrzec potrzeby pozamedyczne pacjentów onkologicznych? Kwestionariusz NEQ.

Wyniki wielu prac naukowych dowodzą, iż niezaspokojone potrzeby pacjentów chorych na nowotwór mają wpływ na ich jakość życia i satysfakcję z opieki medycznej. Mogą one wpływać na poziom stresu pacjenta, jego nastawienie do leczenia, a także relacje z personelem medycznym. Jednak potrzeby, które nie są bezpośrednio związane z chorobą i leczeniem oraz nie mają znaczenia klinicznego często pozostają niezauważone.

Dr Karolina Osowiecka po raz pierwszy w Polsce dokonała adaptacji i walidacji narzędzia do oceny potrzeb pozamedycznych pacjentów z chorobą nowotworową – kwestionariusza NEQ (Needs Evaluation Questionnaire). Następnie przeprowadziła wieloośrodkowe badanie oceny potrzeb na  grupie ponad 1000 pacjentów.

Kwestionariusz NEQ okazał się prostym, akceptowanym i zrozumiałym narzędziem dla polskich pacjentów. Co najważniejsze sprawdził się jako narzędzie badawcze – pokazał, jakie niemedyczne potrzeby mają pacjenci i które z nich nie są odpowiednio zaspokojone.

Ogromną zaletą kwestionariusza jest jego prostota i zwięzłość. Składa się tylko z 23 pytań z prostymi wariantami odpowiedzi (TAK lub NIE). Pytania sformułowano z perspektywy pacjenta; przykładowe pytanie 1 brzmi: Potrzebuję więcej informacji na temat mojej choroby. TAK/NIE. Obejmuje różne obszary potrzeb pozamedycznych: informacyjne, związane z opieką, relacjami, socjalne, materialne, psychiczne.

Wyniki badania na polskiej populacji pacjentów opublikowały czasopisma naukowe.

Sam kwestionariusz, jako sprawdzone narzędzie, rekomendujemy do użycia w codziennej praktyce klinicznej.

Co pokazało badanie przeprowadzone na grupie ponad 1000 osób? Czego potrzebują polscy pacjenci?

69% dokładniejszej informacji o spodziewanym rokowaniu

61% informacji o możliwym wsparciu ekonomicznym

60% dokładniejszej informacji o leczeniu

55% dokładniejszej informacji o badaniach, którym się poddają

Warto zwrócić uwagę, że niezaspokojone potrzeby, które zgłaszała ponad połowa pacjentów dotyczyły aspektów informacyjnych. To pokazuje, jak istotna w relacji z pacjentem jest komunikacja.

Czy ten temat Cię zainteresował. Skontaktuj się z nami po więcej szczegółów: fundacja@onkologia2025.pl